نوشته شده توسط : رضا

   براي دسترسي سريع از لينکهاي زير استفاده کنيد:

خلق اعداد تصادفی
گرد کردن اعداد اعشاری
خصوصيات اين شئ
متدهای اين شئ

شئ Math هم يکي ديگر از اشياي درون ساخت جاوااسکريپت است که شامل يکسري مقادير ثابت و همچنين توابعي براي انجام عمليات رياضي در صفحات وب ميباشد.

براي ساختن اين شئ نيازي به دستور new نيست چون اين شئ براي مفسر جاوااسکريپت، کاملاً شناخته شده است.

اين شئ هم مانند بقيه اشياء داراي خصوصيات و متدهايي است که ابتدا به معرفي چند متد پرکاربرد از اين شئ مي پردازيم و سپس با بقيه آنها آشنا خواهيم شد.

 

خلق اعداد تصادفي، Random number

شئ Math داراي يک متد مفيد براي خلق اعداد تصادفي بنام random است که الگوي آن بصورت زير ميباشد:

Math.random ( )

در متد بالا، جاوااسکريپت بين عدد يک و صفر، يک عددي را انتخاب مي کند که اين عدد اعشاري است.

مثال

هرگاه نياز داشتيد که اين متد بين صفر و يک عدد بزرگتر از يک، عدد تصادفي پيدا کند بايد طبق الگوي زير عمل کنيد:

Math.random ( ) * num

که بجاي num عدد مورد نظر را مي نويسيد. مثال

 

گرد کردن اعداد اعشاري

همانطور که از اسم اين متد پيداست، براي گرد کردن يک عدد اعشاري استفاده مي شود که البته همين متد را به سه مدل مي توان تعريف کرد:

براي گرد کردن يک عدد اعشاري به عدد صحيح بعد از خود بايد به شکل زير عمل کنيد:

Math.ceil ( num )

 

مثال

براي گرد کردن يک عدد اعشاري به عدد قبل:

Math.floor ( num )

مثال

و براي گرد کردن عدد اعشاري به نزديک ترين عدد:

Math.round ( num )

مثال

بهتر است براي خلق اعداد تصادفي، اين دو متد گفته شده را با هم ترکيب کنيد تا اعداد صحيح بدست بيايند. مثال

دو متد ديگر وجود دارد که مي توانند بين اعداد تعيين شده، بزرگترين و کوچکترين عدد را پيدا کنند:

Math.max ( num, num, ... )
Math.min ( num, num, ... )

مثال

خصوصيات شئ Math

اين شئ داراي خصوصيات و ثابتهايي است که براي محاسبات عمليات پيچيده رياضي بکار مي رود:

Math.E اين خصوصيت مقدار ثابت عدد Euler را بر ميگرداند که تقريباً برابر است با 2.7182 . اين عدد به عدد E معروف است.

Math.PI مقدار ثابت عدد پي که تقريباً برابر است با 3.14

Math.LOG2E لگاريتم عدد Euler بر مبناي دو. تقريباً برابر است با 1.4426

Math.LOG10E لگاريتم E بر مبناي ده. تقريباً برابر است با 0.4342

Math.LN2 لگاريتم دو بر مبناي E. تقريباً برابر است با 0.6931

Math.LN10 لگاريتم ده بر مبناي E. تقريباً برابر است با 2.3025

Math.SQRT2 جذر عدد دو. تقريباً برابر است با 1.4142

Math.SQRT1_2 جذر يک دوم. تقريباً برابر است با 0.7071

توسط اين خصوصيات ديگر لازم نيست که شما اين اعداد را به خاطر بسپاريد و فقط کافي است در صورت نياز، اين خصوصيات را در اسکريپت خود وارد کنيد.

 

متدهاي شئ Math

متدهايي هم که در زير ليست شده اند، کاربرد کمتري نسبت به متدهاي ذکر شده در ابتداي اين بخش دارند.

abs قدرمطلق بر ميگرداند.

مثال

acos آرک کسينوس نقطه x که يک عدد ميان منفي يک و يک بايد باشد؛ خارج از اين اعداد مقدار NaN بر گردانده مي شود. آرک کسينوس عدد يک برابر با صفر است و منفي يک برابر با عدد پي. مثال

asin آرک سينوس نقطه x که يک عدد ميان منفي يک و يک ؛ خارج از آن مقدار NaN بر گردانده مي شود. مثال

atan آرک تانژانت نقطه x . مثال

atan2 آرک تانژانت زاويه تتا بين دو نقطه x و y . مثال

cos کسينوس يک زاويه را بر ميگرداند. مثال

exp مقدار Ex را بر ميگرداند که E همان عدد ثابت Euler است و x هم يک مقدار عددي. مثال

log لگاريتم يک عدد بر مبناي عدد E . مثال

pow اين متد توان را براي يک عدد محاسبه مي کند و داراي دو پارامتر است که در اولي عدد مشخص مي شود و در پارامتر دوم مقدار عددي توان را تعيين مي کنيد. مثال

sin سينوس يک مقدار عددي را محاسبه مي کند. مثال

sqrt جذر يک عدد را برمي گرداند. مثال

tan عددي بر مي گرداند که نشان دهنده تانژانت يک زاويه است. مثال

 



:: موضوعات مرتبط: شئ Math , ,
:: برچسب‌ها: شئ Math , جاوااسکریپ , آموزش جاوااسکریپت , javascript , کدنویسی جاوااسکریپت ,
:: بازدید از این مطلب : 724
|
امتیاز مطلب : 79
|
تعداد امتیازدهندگان : 21
|
مجموع امتیاز : 21
تاریخ انتشار : دو شنبه 18 بهمن 1389 | نظرات ()

صفحه قبل 1 صفحه بعد